جهانی شدن، فرهنگ جهانی و کجروی فرهنگی دکتر سید حسین سراج زاده* مینا بابایی**
نویسندگان: ثبت نشده
چکیده مقاله:
چکیده فرایند جهانی شدن می تواند فرهنگهای سنتی را در معرض تهدید قرار دهد و موجب اشاعه ارزشها و هنجارهای فرهنگ جهانی یا غربی شود. این مسئله برای جامعه ایران که سه دهه قبل انقلابی را بر مبنای ارزشهای اخلاقی دینی پشت سر گذاشته و داعیه ایجاد جامعهای متمایز با فرهنگ مسلط جهانی داشته است بسیار پر اهمیت میباشد. شواهدی حاکی از آن است که گرایش به نقض هنجارهای معارض با ارزشهای سنتی و دینی در بخشهایی از جامعه از جمله جوانان رو به افزایش بوده است. با توجه به اینکه روز به روز شمار بیشتری از افراد جامعه به خصوص جوانان در معرض فرایندهای جهانی شدن قرار می گیرند، پرسشهای اصلی تحقیق این است که آیا قرار گرفتن در معرض فرایند جهانی شدن با گرایش به فرهنگ جهانی رابطه دارد؟ آیا کسانی که بیشتر در معرض فرایند جهانی شدن قرار دارند بیشتر هنجارهای سنتی و دینی را نقض می کنند و به اصطلاح "کجروی فرهنگی" بیشتری دارند؟ این پرسشها با استفاده از دادههای فراهم آمده از یک نمونه 376 نفری از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه شهید بهشتی تهران در بهار سال 1386 مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها نشان میدهد که بین قرار گرفتن در معرض فرایند جهانی شدن، با پذیرش فرهنگ جهانی رابطه نسبتا ضعیفی (466/0gamma= ، 210/0kendalls tau=) وجود دارد. همچنین قرار گرفتن در معرض فرایند جهانی شدن و کجروی فرهنگی نیز رابطه متوسطی (630/0gamma= ، 313/0kendalls tau=) دارند اما بین پذیرش فرهنگ جهانی- غربی وکجروی فرهنگی رابطه نسبتاً قوی (837/0gamma= ، 474/0kendalls tau=) وجود دارد. در بین ابعاد چهار گانه جهانی شدن فرهنگی، بر اساس مفهوم سازی برگر، پاسخگویان به ابعادی از فرهنگ جهانی که به اقتصاد بازار و حقوق شهروندی مربوط می شود گرایش بالا و به بُعدی که شامل زندگی به شیوه و سبک جهانی- غربی است، کمترین گرایش را داشتند. بنابراین میتوان گفت که در ارتباط با فرهنگ جهانی باید بین عناصر عام و انسانی آن مثل اقتصاد بازار و حقوق شهروندی و جنبههای خاص و غربی آن تمایز قائل شد.
منابع مشابه
پویایی فرهنگی جهانی شدن، اسطورههای فرهنگی جهانی شدن
دوسناریوی قدرت مند در زمینه گفتمان عمومی پیامدهای فرهنگی جهانی شدن حکم فرماست.یکی ازآنها سناریوی بسیارشایع ای است که جهانی شدن را به عنوان یکسان سازی فرهنگی معرفی میکند.(به طور مثال تئوری بنیامین باربر[1]به عنوان مک ورلد در مقابل جهاد[2]).در این سناریو جوامع ای که به لحاظ فرهنگی درجهان متفاوت اند،توسط کالاها،رسانه (ها)،ایدهها ونهادهای جهانی مورد تاخت وتاز قرار میگیرند ...
متن کاملجهانی شدن وارتباطات فرهنگی
این مقاله براساس این باورکه فرایندجهانی شدن برصنعت ارتباطات استواراست به گفتار حاضرنگاهی داردبه جهانی شدن ورشدتکنولوژی های نوین ، رسانه وفرهنگ متأثر از آن –واژه جهانی بیش از چهارصد سال قدمت دارد اصطلاحاتی مثلازحدود 1960 رواج یافته واکنون ازنظر سرعت ووسعت به اوج خود رسیده است . Globalizing ،Globalize ،Globalizationاین اصطلاح نخستین باربرای طرح تحولاتی که در زمینه فعالیتهای اقتصادی پدید آمده بود،...
متن کاملجهانی شدن و فرهنگ جوانان
این مقاله به مطالعه فرهنگ جوانان و تاثیر جهانی شدن بر این فرهنگ و شباهتهای ایجاد شده میان این فرهنگها در عرصهی جهان میپردازد. در واقع من دراین مقاله قصد دارم نشان دهم که جهانی شدن و جهانی گرایی بهوسیله تکنولوژیهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی به عنوان روندی رو به رشد توانسته است نوعی شباهت فرهنگی را در عرصه جهانی شکل دهد. از آنجا که فرهنگ جوانان، فرهنگی نوگرا و سیال است و جوانان بیشترین تعام...
متن کاملجهانی شدن و تکثر فرهنگی
جهان امروز با دو وضعیت ظاهرا متعارض روبه روست: از یک سو شاهد ظهور شبکه ای از جنبش های سیاسی و فکری اقلیت های مذهبی، قومی، مهاجران، فمینیست ها، طرف داران حفظ محیط زیست و ... است که رفتار، عقاید و شیوه های زندگی و فرهنگ متفاوتی از فرهنگ مسلط جامعه ارایه می کنند و درگیر منازعه ای بزرگ تر بر سر شناسایی(recognition) هویت و تفاوت خود هستند. از سوی دیگر، جهانی شدن موجب درک نوینی از واقعیت جهان شده است...
متن کاملبررسی تأثیر ابعاد فرهنگی جهانی شدن بر فرهنگ زنان
مقدمه و هدف: فرآیند جهانی شدن به واسطه ابزارهای فنآوری خود، شیوههای زندگی متفاوت و ایدههایی نو پیش روی زنان گذارده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر ابعاد فرهنگی جهانی شدن بر سه مؤلفه فرهنگی در زنان ایرانی (هویت، اخلاق و پوشش). روش تحقیق: این پژوهش در دو سطح توصیفی و تحلیلی از نوع پیمایشی و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران ۳۵۱ نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده از بین دانشجویان دختر دان...
متن کاملجهانی¬شدن در فرهنگ علوی
ماهیت آموزههای فرهنگ علوی گویای این حقیقت است که بر زندگی انسان، نظامی حاکم است که انسان نقشی در ایجادش نداشته، ولی میتواند با توجه به سائقههای ذاتی عدالتخواهی، کمالجویی، حقطلبی و زیبادوستی در مانایی و پویایی آن نقشآفرین باشد. این نظام در مرحلهی دنیوی از بدو آفرینش آدم(ع) آغاز شده و تا ظهور حضرت مهدی(عج) و حاکمیت صالحان ادامه خواهد داشت. این نظام فراگیر بوده و شامل همهی انسانها با ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 17 شماره 48
صفحات 43- 73
تاریخ انتشار 2010-05-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023